Jelen cikk válasz, illetve kiegészítés egy facebook-on kialakult eszmecserére és Koscsó Ferenc cikkeire (itt, itt és itt). Nem célom itt minden részletre kiterjedő értekezést írni, ehelyett javaslom, hogy akit érdekel egy egészen magas hangminőségű streamer és DAC, az jöjjön el, hallgassa meg nálunk, vagy hívjon el engem, elhozom, bekötöm bárki rendszerébe.
A DSD konvertálást azért kezdtük el, hogy diszkrét DSD DAC-unknak tudjunk bemenetet adni bármilyen stream szolgáltatótól vagy forrásból, ami nem DSD. A diszkrét DAC projekt kissé lelassult a család bővülése okán, viszont dual ES9038Pro chippel szerelt DAC-unk esetén élesen megmutatkozott, hogy egy PCM és DSD fogadásra is képes DAC mit tud kihozni egy olyan DSD zenefájlból, amit CD minőségről konvertáltunk fel.
Hangminőség szempontjából az egyik legfontosabb tulajdonság, hogy az ES9038Pro DAC chip 8 csatornával rendelkezik. Mono módban van lehetőség arra, hogy a chip párhuzamosan használja mind a 8 kimenetét. Így dual mono felépítésben már nagy előnye van az egy chipes megoldásokhoz képest. Ezen hallottuk először, hogy sokkal jobb részletei, dinamikája és tere van a DAC-nak, ha DSD-re konvertálunk egy zenét, mintha PCM-en hallgatnánk meg. A DAC-on viszont valóban sok múlik. Ami a nagy rendszerünkön, a dual mono DAC-kal egyértelmű, az fejhallgatón (Audiotechnica M50x), egy gépes konfigurációban, szimpla ES9038Q2M chipes fejhallgató erősítővel már nehezen érzékelhető. A fejhallgatós szettel valószínűleg megbuknék a vakteszten.
A szoftveres konvertálás terén jelenleg két jelentős eredményünk van: egyrészt, a használt nyílt forráskódú szoftverek tulajdonságait kihasználva sikerült cáfolni azt az állítást, hogy erőgépek kellenek a valós idejű DSD konverzióhoz. Ehhez hozzátartozik, hogy natív DSD képes linux szoftvert hoztunk létre, a konverzió számításigénye ezzel tovább csökkent (nem kell még PCM csomagba is bepakolni az adatot: DoP). Másrészt dual streamer megoldásunkkal szétválasztottuk két számítógép között a konvertálás és lejátszás feladatát, így a számításból adódó processzor zajok nem szólnak bele a hangminőségbe. Alkalmazunk még néhány operációs rendszer szintű optimalizálást.
Fentiek alkalmazásával az online-offline konverzió közti különbség nálunk eltűnt. (!!!)
Ezen kívül a hangminőségben nagy jelentősége van a konvertáló program (sox) végtelennek tűnő paraméterezési lehetőségének.
A konvertálás sebességéről: DSD256-ra az 00:05:16.66 időtartamú zeneszámot egy szálon 3m7,436s, két szálon 2m3,582s idő alatt konvertálta i5-7200U processzorral és 8GB RAM-mal szerelt laptopom. Tehát még tartalék is van, bőven.
Jelen cikknek a 2023-as HiFi Show DSD256-ban rögzített és megosztott felvételei, és azok CD minőségre konvertálása adta egyik fő témáját. Az alábbi mappába a Besodrom minta zenéjének eredeti 44.1kHZ-es és általam DSD256-ról CD minőségre konvertált változatát töltöttem fel. Az eredeti 44.1kHz-es fájl valamilyen nagyfrekvenciás, de hallható zajt tartalmaz, ami a DSD256-os felvételen nincs rajta, és konvertáláskor nálam sem jelent meg.
https://drive.google.com/drive/folders/1UkBnc15GFO3UlKVymGMxneeGJwFhuyEU?usp=drive_link
Koscsó Úrék a fent hivatkozott cikkekben leírtak alapján nem találtak jelentős különbséget egy eredeti DSD256 felvétel CD minőségre, majd vissza DSD256-ra konvertálása között. Ez egy kitűnő eredmény konverziós téren! A (költői) kérdés már csak az, hogy a CD minőség és a DSD256 között van-e jelentős különbség?